Order att sluta med concerta omedelbart!

Jag var igår hos min skötare/terapeut och då passade jag på att berätta om att jag fått sån klåda och utslag. Hon kollade på benet där jag satt och kliade mig en stund senare och där var jag knallröd och väldigt torr i huden.

Nu ringde hon för en dryg timma sedan och hon hade då pratat med min läkare (som är en upptagen karl, så jag pratar inte själv med honom så ofta) och han hade gett ordern (!) att jag ska sluta med concertan omedelbart! Han hade understrykt det ordentligt och sagt till henne att vidarebefodra att det var av yttersta vikt att jag slutade med en gång!

Jag fattade ingenting, för jag tänkte att visst är klådan skitjobbig men jag var inställd på att det skulle gå över… att det bara handlade om insättningsbiverkan. Min terapeut visste inte varför han låtit så jättebestämd men sa till på skarpen att jag ska sluta direkt (dvs inte ta imorgon bitti – mer direkt än så kan det inte bli..).

Varken jag, eller terapeuten visste varför, men hon har möte med läkaren igen på tisdag och jag träffar henne på onsdag. Så då ska jag få meddelat mig vad det blir istället. De hade pratat om ritalin eller nåt annat så vi får se…

Jag kände mig väldigt kluven, för jag vill ju självklart inte ha denna förbannade klåda – och finnar och utslag… men jag har ju samtidigt mått bättre rent psykiskt…

MEN – nu är jag jätteglad (!!) att jag ska sluta med dem, efter att jag läste puffan78:s kommentar i mitt inlägg En månad med concerta. Jag är ju livrädd att skada inre prgan – naturligtvis! Så all oro och tveksamhet jag hade kring att sluta med concerta är nu bortblåst – nu känns det skönt att inte ta den imorgon bitti! TACK ”puffan”!!

Och TACK till Birgitta och ADHDbrain för ert stöd i min oro kring biverkningarna! Det betyder jättemycket för mig!

Jag lovar att skriva uppdatering i ämnet efter att jag varit på psyk kommande onsdag!

Fass skriver om biverkningar av concerta: ((mindre vanliga eller sällsynta)) ”[…]förhöjda värden i specifika leverfunktionstester (förhöjning av leverenzymer) […] (förhöjning av alkalisk fosfatas i blodet, förhöjning av bilirubin i blodet)” Och för att ta i lite extra… (hos andra läkemedel som innehåller metylfenidat […]leversvikt åtföljd av koma (leverkoma)”.

Jag skräms förvisso inte om allmänna varningar kring mediciner, för kroppen är alldeles för komplex för att de ska funka på samma vis hos alla – det är min övertygelse. Men om det nu är så att det är denna typ av oro som väckts hos läkaren (ens i allra minsta möjliga tanke) så är jag glad att han tar det på så stort allvar.

Utifall att nån scientolog läser detta: Nej jag skräms inte av eran hatpropaganda, så försök inte ens!
(det sista till scientologerna, skriver jag dit för att just de skriver sååå mycket skit om mediciner. Och för att de hamnar först när man googlar concerta leverskador, vilket kan skrämma betydligt fler människor än vad som verkligen är nödvändigt!)

Eftersom de biverkningar jag fått är av mindre vanlig och sällsynt art så rör det sig nog om allergi, så det känns skönt att sluta med concerta och påbörja en annan medicin.

The URI to TrackBack this entry is: https://addanna.wordpress.com/2008/10/30/order-att-sluta-med-concerta-omedelbart/trackback/

RSS feed for comments on this post.

27 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag tycker det var bra av läkaren, och det känns bra att du själv också inser att det är det bästa… Problem med levern vill man verkligen inte ha. Synd att du nu går miste om de positiva effekterna, men jag är övertygad om att det kommer hittas en medicin som passar dig bättre!

    Och tack för länken till min sida! Och att du uppskattade mina ord. Känns bra.

  2. Oj, jag läste kommentarerna till ditt andra inlägg, hade inte aning att klåda kunde ha så allvarliga anledningar. Då har jag lärt mig något idag också. Jag hoppas att du och din läkare kommer på någon klok ersättning. Vilken tur att du tog upp det med din sköterska! Jag var lite fundersam över finnarna för jag hade aldrig hört talas om finnar som kliar men kände inte att jag hade tillräckligt med kunskap för att säga något och kanske skapa oro i onödan.

  3. @puffan78: Jag insåg först när jag läste kommentaren från dig att det var bra att sluta med concerta. Jag tycker det var jättebra att du berättade om det!
    Tack så jättemycket för den insikten!

  4. @vegangeekgirl: Nej det visste inte jag heller, så efter att puffan berättade så gick jag in på FASS och kollade… och fy fadderullan, då insåg jag att det nog är en rejäl allergi jag fått!

  5. […] more concerta för mig nu. Se detta inlägg: Order att sluta med […]

  6. Ojdå!

    Det var ju inte bra, fast bra ändå… men hoppas att du får nåt annat istället nu då, ritalin eller strattera, kanske…

    Tack för länken, och jag är väldigt nyfiken på vad doktorn kommer att förmedla till dig ang. detta.

    Lycka till i alla fall nu då, det här löser sig säkert till det bästa för dig.

    Kram!

  7. Jag får hålla med alla som kommenterat innan. Skönt att läkaren tar biverkningarna på allvar. Tråkigt/jobbigt för dig att sluta med concerta och börja med något nytt, dessutom missa dom bra grejerna som concertan faktiskt medförde. Men , men, det blir säkert ännu bättre med nästa. 🙂

    Lycka till och jag kommer fortsätta läsa hur det går. Kram

  8. @Birgitta: det känns bra att de tar mina biverkningar på allvar, och det ska bli intressant att se vad de kommer ha i göringen för mig till nästa vecka (onsdag). Jag kommer absolut uppdatera de som vill veta. Det är så skönt att skriva av sig här på bloggen och känna denna oerhört varma känsla jag får i bröstet när folk bryr sig om mig. Det gör mig så glad. Jag är säker innerst inne i mitt innersta att det kommer bli bra till slut!
    Kram!

    @adhdbrain: tack för dina lyckönskningar! Det känns verkligen skönt och tryggt att han (läkaren) tar detta på allvar. Jag tror inte att terapeuten som såg mig sitta å klia mig igår såg några större varningstecken mer än obehaget, så det känns väldigt bra att han genast drog öronen till sig när hon berättade det för honom. Att han då själv drog fram tanken att ”ujuj, detta kan vara fara å färde i långa loppet!”.
    Kram!

  9. Då är vi två nu då

    Jag var också tvungen att sluta ju 😛

    Mina biverkningar var andra men tydligen nog för att behöva sluta direkt …

    Ska bli spännande att se vad som erbjuds istället

  10. Jättebra att du slutar med concertan! Man ska vara väldigt uppmärksam på eventuella biverkningar. John fick allergi av sin Ritalin och fick därför börja med Metamina omgående. Han hade nässelutslag över hela kroppen, nu har det äntligen dämpats, men det är fortfarande en del utslag kvar, så det tar väl ett tag innan han blir helt bra ifrån det.

    Hoppas nästa medicin funkar bättre för dig!
    Kram!

  11. @AtDeHyDi: Hepp! 😀 Ja se där! Visst är det bra att vi upptäckte biverkningarna och var vaksamma! Ja, det ska bli spännande att se vad det blir istället. Filåt nu, men jag är så tankspridd… men har du nåt nytt alternativ som du börjat/ska börja med? Kram, och förlåt mitt taskiga och snurriga minne…

    @Josefine: Ja det känns skönt att jag ska sluta med concerta, och det ska bli spännande att se vad det blir istället. Och jag hoppas mina utslag och klådan lägger sig snart. Var det länge sedan som John slutade?
    Kram!

  12. […] …bara tre dagar efter att jag slutade med concerta (som jag ju fick någon form av allergi […]

  13. […] Order att sluta med concerta omedelbart! […]

  14. Hej!
    Jag åt åxå Concerta….läs mitt inlägg som jag länkat till dig.Hatar Concerta. Har nu ingenting…Ska till sköterskan nu i veckan. Får se vad det blir, men jag vill helst inte äta nån medicin…lr jag vet inte…vill ju iaf kunna leva ett ‘normalt’ liv – vad nu det är?
    http://blogg.aftonbladet.se/30460/2009/05/1205523
    Kramar i massor.

  15. Väldigt skönt att läsa här… har inte fått träffa någon terapeut än så känner mig rätt nere.. har en läkarkontakt som inte fungerar nåt vidare.. äter concerta 36 mg på fm och 18 mg tillägg på eftermiddagen. För mig funkar concerta mycket bättre än ritalin som jag tidigare hade, den kortidsverkande tabletten gav mig ordentliga humörsvängningar..
    men som sagt. jätteskönt att läsa om personer i liknande situation! man kan känna sig så ensam tycker jag med all sin oro och tankar kring sin situation.. kramar

  16. hEJ!
    Hittade hit då jag sökte för mina besvär jag fått när jag ätit concerta. Har med extrem klåda sedan lite mer än en vecka tillbaka på vissa ställen på kroppen och min sjuksköterska ringde och sa att jag kan sluta direkt när hon pratat med läkaren. Men nu är jag på min tredje dag utan och det kliar fortfarande….. hur lång tid tog det för er med klåda att det försvann?????
    Har inte läst allt ang detta på din blogg, men verkar ändå som om man inte var ensam…

  17. hej! jag fick add diagnos i dec förra året. har dock inte gjort nåt åt den. prövade concerta men mådde piss så jag slutade. nån annan som inte heller tar medicin mot sin add?

  18. Har vänner jag känner väl, som är underbart fokuserade, sociala, och svårt att skifta uppmärksamhet och till min förvåning fått diagnos ADD. Har toleransen för människors olikhet minskat så, att många känner sig ”onormala” även om de inte skulle ha lidit alls, om de bara informerat omgivningen att de behöver en ”ställtid” för att byta uppmärksamhetsfokus. Jag pratar nu om utåtriktade sociala flitiga positiva människor, med utmattningstendenser och depressiva inslag, som sannolikt beror på prestationsnoja och alltför höga ambitioner pga uppfostran, där man fick höra att man borde kunnat bättre, hur bra man än gjort.

  19. Hej
    Jag fick adhd-diagnos i vuxen ålder. Har inte varit allergisk mot ngt alls och har festat rejält med både det ena och det tredje- även kombinerat helt vansinniga grejer och det enda som någonsin hänt är att jag kräkts och sovit och sen mått helt ok…

    Däremot har jag sedan 2 månader tllbaks tagit ritalin 10 mg 3 ggr om dagen. 10 mg är ju den enda dosen som inte har depåeffekt och får svårt sova annars. Hela magen, ryggen och armar är täckta av röda utslag. De klias inte men kan ju omöjligt vara bra… Vidare har jag känt mig redig i skallen som jag inte var förut- fast nackdelen är ju att jag jag konstant är deppad. Känner mig som en kalkylerad psykopat, utan förmåga till spontanitet. Somn förälder kan det vara bra att kunna låta bli att svära osv, men jag känner mig som en robot med mänskliga tendenser…

    Första veckan trodde jag att jag hittat ”hem” till mig själv- började med att jag såg tillbaks på mitt liv och insåg ett och annat och ångrade att jag inte fortsatte min knarkarbana. Hellre en lyckad framgångsrik knarkare, som kunde fortsätta träna vara snygg och behålla sina kompisar och pojkvänner (sina relationer alltså) än att vara en jävel som alla undvek eftersom man var som en jävla bergochdalbana. Sätt dig i mitt knä så får du bereda dig på en ridtur, typ… Så tänkte jag först. Men sen har jag insett att NEJ, droger kan inte förändra något. Jag är den jag är och det finns inga genvägar, vare sig om du köper de på apoteket eller av nån jävel som smugglat de i sin rumpa.

    Ja, herregud- tänk om alla fick vara som de ÄR och fick cred för den de är. SPONTAN ska man inte vara i sverige – är du ens LITE politiskt inkorrekt ska du spärras in och tvångsmedicineras. Beror väl på arbetsmarknaden att det ser ut så här, är min misstanke…

  20. This blog was… how do you say it? Relevant!

    ! Finally I have found something that helped me. Appreciate it!

  21. Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Extremely helpful information specially the closing part 🙂 I maintain such info much. I was seeking this particular info for a very lengthy time. Thanks and best of luck.

  22. I love reading an article that can make men and women think.
    Also, many thanks for allowing for me to comment! http://Gameraspect.
    com

  23. Hej,

    Jag har nu ätit conserta i ca. 2 månader och har gradvis höjt dosen, så nu har jag knaprat 54 mg och ytterligare 18 mg. runt lunch. Mår allmänt konstigt och är yr, trött, tung i huvudet mm i princip hela tiden.

    Någon som känner igen detta?

  24. stormfall cheats and hacks for clash of clan

    Order att sluta med concerta omedelbart! | AddAnna

  25. geburtstagswunsche fur manner

    Order att sluta med concerta omedelbart! | AddAnna

  26. website pages

    Order att sluta med concerta omedelbart! | AddAnna

  27. Hejsan,

    Så här 12 år senare så undrar jag hur länge du hade besvär med klådan efter utsättningen av Concertan? Men tänker samtidigt att det är ett märkligt val att doktorn sätter in Ritalin, även det är ju metylfenidat, om än att det är mera direktverkande. Har Elvanse (även Ritalin tills för en månad sedan, men avbröt pga både utslag, klåda och håravfall mm). Det har blivit bättre men jag är inte helt återställd i huden ännu, känns det igen?


Lämna en kommentar