Order att sluta med concerta omedelbart!

Jag var igår hos min skötare/terapeut och då passade jag på att berätta om att jag fått sån klåda och utslag. Hon kollade på benet där jag satt och kliade mig en stund senare och där var jag knallröd och väldigt torr i huden.

Nu ringde hon för en dryg timma sedan och hon hade då pratat med min läkare (som är en upptagen karl, så jag pratar inte själv med honom så ofta) och han hade gett ordern (!) att jag ska sluta med concertan omedelbart! Han hade understrykt det ordentligt och sagt till henne att vidarebefodra att det var av yttersta vikt att jag slutade med en gång!

Jag fattade ingenting, för jag tänkte att visst är klådan skitjobbig men jag var inställd på att det skulle gå över… att det bara handlade om insättningsbiverkan. Min terapeut visste inte varför han låtit så jättebestämd men sa till på skarpen att jag ska sluta direkt (dvs inte ta imorgon bitti – mer direkt än så kan det inte bli..).

Varken jag, eller terapeuten visste varför, men hon har möte med läkaren igen på tisdag och jag träffar henne på onsdag. Så då ska jag få meddelat mig vad det blir istället. De hade pratat om ritalin eller nåt annat så vi får se…

Jag kände mig väldigt kluven, för jag vill ju självklart inte ha denna förbannade klåda – och finnar och utslag… men jag har ju samtidigt mått bättre rent psykiskt…

MEN – nu är jag jätteglad (!!) att jag ska sluta med dem, efter att jag läste puffan78:s kommentar i mitt inlägg En månad med concerta. Jag är ju livrädd att skada inre prgan – naturligtvis! Så all oro och tveksamhet jag hade kring att sluta med concerta är nu bortblåst – nu känns det skönt att inte ta den imorgon bitti! TACK ”puffan”!!

Och TACK till Birgitta och ADHDbrain för ert stöd i min oro kring biverkningarna! Det betyder jättemycket för mig!

Jag lovar att skriva uppdatering i ämnet efter att jag varit på psyk kommande onsdag!

Fass skriver om biverkningar av concerta: ((mindre vanliga eller sällsynta)) ”[…]förhöjda värden i specifika leverfunktionstester (förhöjning av leverenzymer) […] (förhöjning av alkalisk fosfatas i blodet, förhöjning av bilirubin i blodet)” Och för att ta i lite extra… (hos andra läkemedel som innehåller metylfenidat […]leversvikt åtföljd av koma (leverkoma)”.

Jag skräms förvisso inte om allmänna varningar kring mediciner, för kroppen är alldeles för komplex för att de ska funka på samma vis hos alla – det är min övertygelse. Men om det nu är så att det är denna typ av oro som väckts hos läkaren (ens i allra minsta möjliga tanke) så är jag glad att han tar det på så stort allvar.

Utifall att nån scientolog läser detta: Nej jag skräms inte av eran hatpropaganda, så försök inte ens!
(det sista till scientologerna, skriver jag dit för att just de skriver sååå mycket skit om mediciner. Och för att de hamnar först när man googlar concerta leverskador, vilket kan skrämma betydligt fler människor än vad som verkligen är nödvändigt!)

Eftersom de biverkningar jag fått är av mindre vanlig och sällsynt art så rör det sig nog om allergi, så det känns skönt att sluta med concerta och påbörja en annan medicin.

Annonser