Dagen då jag blev kär i kaffe…

Jag sitter just med en väninna på msn och snackar kaffe… Jag smuttar just på en varm cappuchino, och det tycker hon är as-äckligt! Nu är det helknasigt för mig för nu tycker jag ju att det är sååå gott! Men för två år sedan avskydde jag kaffe!

Men jag roffade åt mig några vuxenpoäng när jag hösten 2006 började dricka kaffe…. men det var inte riktigt under frivilliga former…

Under 2005/2006/2007 var min depression och ångest som värst, och jag hade en massa skrot i mitt huvud och hjärta som gjorde allt det kunde för att få mig att må skit…. och min mathållning och mitt pepsi max-beroende var out of control! Så mitt ex, min pappa, min bror och hans då flickvän/nu fru bestämde sig för att göra nåt åt det, då hösten 2006! Jag hade inte riktigt kommit så långt att jag klarade att verkligen ta tag i nåt själv då..

Det hela gick till på detta vis: jag fick av familjen en tur- och retur-biljett till Peter och Camilla (bror+fru) i Malmö. Allt jag visste var att jag inte fick ta med några pengar eller bankkort (vilket ju var ganska lätt genomfört då jag på den tiden inte hade någon som helst inkomst eller ersättning).

Under två veckor så stod Peter och Camilla för alla utgifter, under ‘kravet’ att jag fick äta och dricka vad de bjöd på.. och bortskämda Anna fick sig för första gången en tankeställare! 😉

Jag drack då uppåt 3 liter pepsi max per dag, åt bara godis, mackor, glass och jogurt och satt bara hemma på sofflocket. Vi ska nu INTE prata om hur kassa mina födointag är idag.. det är en annan historia.. 😉 . Denna ‘kosthållning’ var ju inte riktigt bra för kroppen och psyket och bidrog ju inte till att få mig att må bättre direkt…

Så. Första morgonen i Malmö ställde Camilla fram en 1,5-liters bubbelvatten och en burk koffeintabletter och sa: ”Här har du din pepsi max!” 😛 Hrm…. asbra kommentar, men fanken så motigt det kändes då – men jag är en good sport, och tänkte ge gärnet för detta de företagit sig.

För att jag inte skulle slöa bort hela dagarna när de var på jobbet så fick jag till uppgift att ränna runt till fots (för jag hade ju inga pengar) i halva Malmö och leta upp diverse platser på stadskartan och ta kort på dem – för att visa att jag verkligen varit där! 😉

Min bror var då ansvarig för Amnesty Syd (Skåne – Blekinge) och var nästan alltid iväg på kurser, föreläsningar osv, så jag fick emellanåt låna hans kontor i centrala Malmö. Dag två på nyttig jävla mat 😉 och INGET ”normalt” (för mig…) intag av socker och koffein, satt jag på Amnesty-kontoret och var vid gott mod men skakig och darrig och kallsvettig och nipprig… och tänkte att ”banne mig, jag MÅSTE ha koffein i flytande form!” 😀 De fyra koffeintabletter jag hade i kroppen räckte visst inte…. hrmpf.

Jag hade till denna dag inte druckit en droppen kaffe i mitt liv.. för jag tyckte det luktade såååå illa… Okej, några droppar hade jag ju druckit, och fy så beskt och äckligt det var!

Men men, nöden har ingen lag…. så jag tassade ut på mina skakiga knän till praktikanterna på Amnesty och bad dem lära mig hantera en kaffebryggare. Det skulle de aldrig ha gjort… Hehe! Den dagen drack jag 8 koppar kaffe (+ de fyra koffeintabletterna jag redan hade i systemet) och ja, låt säga att jag inte blev MINDRE skakig och kallsvettig av det! 😛 När jag väl var tillbaka (ensam) hemma hos Peter och Camilla så var jag heltossig! Det kändes som en POSITIV panikattack.. låter jättekonstigt, jag vet.. men alltså, fysisk en panikattack. Inte kunna vara still, ränna fram å tillbaka, skaka, kallsvettas, men jag var obeskrivligt uppåt och sprallig! Överdosen från h-vete… så per telefon fick jag inrådan av mitt ex: svälj ner en matsked socker med ett glas mjölk… och det trubbade av koffeinruset…

Men men, sen den dagen är jag fast på kaffe.

Indirekt är det ju alltså Amnesty Intenationals fel att jag är beroende av kaffe. 😉

The URI to TrackBack this entry is: https://addanna.wordpress.com/2008/10/23/dagen-da-jag-blev-kar-i-kaffe/trackback/

RSS feed for comments on this post.

27 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hahahaha…du blev bara ett av deras välgörande ändamål… :o)

  2. Haha, ja precis! 😛
    Men undrar om jag kan skicka fakturor till dem för mina kaffekostnader? 😉

  3. jag läste inte kaffe, jag läste ”affe”. ASG.

  4. Kaffe är btw lika bra som sex.

  5. Haha! Näää jag är inte kär i nån Affe! 😉

    btw? what´s that my dear?

  6. Halloj, kul att läsa dina inlägg… Tack för tips med Tags förresten… vet bara inte hur man gör 😛

    Har du lust att tipsa får du gärna göra det :-))

  7. Jag skrev igen nu hos dig om tags.. 😉
    Jag vet tyvärr inte hur man gör med tags på ‘blogg.se’… 😦 Jag har bara haft wordpress jag…

  8. Mmm kaffe det är fina grejer det! Jag började dricka kaffe när jag var ungefär 16 år, de första åren efter det sågs jag sällan utan en kaffekopp i handen, på den tiden hade jag både socker och mjölk i, numera kör jag antingen med havre eller sojamjölk och finns inte det kör jag svart!

  9. Svart kaffe kan jag inte dricka… :/ Jag tycker det är för beskt då, så jag kör med både mjölk och socker… men jag är ju ännu lite av en nybörjare i jämförelse med dig. 😉

  10. Åh det tog mig många år innan jag klarade att dricka svart kaffe, i början var jag tvungen att äta någonting när jag drack svart kaffe, blev alldeles för beskt annars! Igår hittade jag till min lycka en ”kaffeblandning” på flaska, den varianten som man kan dricka kall gjord på sojamjölk! Den var välbehövlig efter tokköande på City Gross men ack så dyr och lite i sötaste laget för mig.

  11. Var du på City Gross igår? I Mobila? det är ju nääästan hemma hos mig det! 😀 Tassar jag bort ungefär 100 meter från min dörr så ser jag Mobilia där borta *pekar* på schlätta.

    Jag har provat flera varianter (men minns inte vilka) av kallt kaffe, men irk, jag har inte hittat någon jag gillar… :/

  12. Nej inte i Mobila 🙂 I Pål Ljungs hage som ligger ett stenkast härifrån (om man är jätte och kastar sten mot kyrkklockor varianten) de har precis öppnat tillsammans med en dröse andra affärer ”Grattis Nyköping nu har City Gross kommit till er också” stod det på en skylt eller något liknande kommer inte ihåg exakt, bara att det störde mig lite Nyköping i sig handlar väl inte så mycket? Borde det åtminstone inte stå Nyköpingsbor eller tocke sånt?

  13. Hehe! Jag trodde inte att City Gross låg på så många ställen i landet, så jag chansade på ‘mitt’ City Gross. 🙂 Här är det ändå dock som hos dig, för i samma bygge som ‘mitt’ City Gross finns så byggs det nu ut med massor av andra affärer!

  14. Jag är ganska fascinerad av deras namn försöker de köra engelska och tyska samtidigt (även om gross kanske stavas annorlunda på tyska, min tyskakunskaper är väldigt ytliga) eller räknas City numera som svenska och de är 12 dussin de far efter med Gross? För det kan väl inte bara vara engelska? 😉

  15. Haha! Det har jag aldrig tänkt på – trots att jag brukar vara den nyfikna typen vad gäller (….allt!) men nu orts- och företagsnamn!
    Mina tyskakunskaper är obefintliga så jag har inte en susning om vad Gross betyder på tyska! 😛
    City… ja det är väl stad det *tänker och grunnar*, och ja gross… kanske mängdmåttet? (ett dussin dussin=144 <- tack google)…. Men asså… vad ska man då köpa 144 saker av? Och City Gross i Mantorp?! Mantorp är ju INTE en stad! 😀

  16. Gross på tyska betyder bl a stor men efter att ha konsulterat ett lexikon så kan jag konstatera att det stavas annorlunda istället för två vanliga s skall det vara ett sådant där underligt b som betyder dubbel s och som jag inte kan få fram på mitt tangentbord.
    Mängdmåttet är väl bästa teorin men med tanke på att det är stor marknad är det inte ett lite lågt tal? 😉

  17. hehe, ja man kan ju allt få med sig en hel del MER än 144 prylar från City Gross…

    Nu du.. nu utmanade du mig och mitt tangentbord….. S… nä… ß … där satt den va?? 😆 på mitt mac-tangnentbord var det alt+s=ß 😀

  18. Jepp!
    Måste prova mitt alt+s = ingenting ß Alt Gr+ s var det på min laptop med Ubuntu

  19. Aha! Har du ubuntu?! Det har jag med! Men på min laptop, denna är en mac och stationär.

  20. Jepp Ubuntu Hardy Heron har jag på denna lilla laptop, någon stationär har jag inte.

  21. Jag har…. *tänker*
    …Ubuntu Gutsy Gibbon. 😀

  22. Det hade jag på min gamla dator, den här är köpt med Ubuntu från början!

  23. Kära ubuntu räddade min laptop, för med WinDoze blev den virussjuk… men då hoppade ubuntu in och räddade datorn 🙂

  24. Funkar bra på det sättet! Min teknikrädda mamma kan inte för sitt liv förstå att jag övergett Windows, hon är övertygad att det är en ”fas”… XD

  25. Hahaha! Ja du, jag tror och hoppas att jag övergett windows för evigt. Mitt dataintresse började med mac och hoppas det kommer fortsätta så – helst vill jag ha en lap-mac i framtiden.

    En sån här var min första kärlek!! 😉
    http://en.wikipedia.org/wiki/Macintosh_SE/30

  26. Min första kontakt med datorer var med en sån här
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Commodore_64
    Den var pappas han trodde han skulle kunna jobba med den, vilket inte var helt lätt då det nästan alltid satt någon unge där och spelade spel 😉

  27. Åååååh!!! Den glömde jag bort! Det var ju min första med – oh så jag saknar Giana Sisters! 😀


Lämna en kommentar